Wzrost zainteresowania aktywnym trybem życia i szeroko rozumianym fitnessem spowodował, że obecnie panuje duży popyt na znakowaną odzież sportową. Do wykonywania nadruków na tego rodzaju ubraniach najczęściej wykorzystuje się druk sublimacyjny. Dowiedz się, co to sublimacja i dlaczego się opłaca!
Jak działa druk sublimacyjny?
Sublimacja to nowoczesna technologia druku, która wykorzystuje specjalistyczne tusze sublimacyjne. Tego rodzaju tusze umieszczane są na papierze transferowym, a następnie przenoszone na tkaninę dzięki odpowiednim prasom. Tego rodzaju prasy generują temperaturę od 160 do 200 stopni Celsjusza, dzięki czemu tusz może wniknąć w znakowaną tkaninę. Nadruki wykonywane są w standardowej kolorystyce CMYK, dzięki czemu grafiki naniesione na ubrania i flagi reklamowe prezentują się wyjątkowo dobrze. Jedynym kolorem, który nie może zostać wydrukowany przy pomocy sublimacji, jest biały. W wydrukach można go jednak zastąpić odsłoniętym fragmentem białego materiału.
Jakie ubrania można poddać sublimacji?
Tusze sublimacyjne wykorzystywane do znakowania odzieży wchodzą w reakcję jedynie z włóknami poliestrowymi. To właśnie dlatego sublimacja druk tak często wykorzystywana jest do znakowania odzieży sportowej. Odzież pokrywana drukiem transferowym nie musi być jednak w całości z poliestru. Do wykonania skutecznego nadruku wystarczy, że dany materiał zawiera około 80% poliestru, lub że został pokryty cienką warstwą tej tkaniny. Kolory nadruków będą najlepiej prezentowały się na białej tkaninie. Kolorową odzież również można znakować przy pomocy sublimacji, jednak wtedy najczęściej wybiera się czarny nadruk sublimacyjny.
Zalety nadruków sublimacyjnych
Druk sublimacyjny to doskonała metoda znakowania odzieży sportowej. Tego rodzaju nadruki nie kruszą się i nie odpadają. Nadruk sublimacyjny jest bezwonny i ekologiczny. Dzięki metodzie sublimacji powstaje niewyczuwalny nadruk, który przepuszcza powietrze i jest całkowicie odporny na promieniowanie słoneczne, a także na pranie w zmywarce. Kolory nie tracą też swojej intensywności, a cały nadruk zachowuje doskonały wygląd przez długie lata. Dzięki sublimacji można również z łatwością tworzyć niskie nakłady, a nawet pojedyncze sztuki ubrań reklamowych.