Inwestycja w wysokiej klasy wiaty przystankowe naprawdę jest warta przysłowiowego Zachodu, ponieważ to niebywały komfort dla mieszkańców zainteresowanych korzystaniem z możliwości transportu zbiorowego środkami komunikacji miejskiej. W związku z powyższym, nie powinno dziwić, że wraz z biegiem czasu systematycznie pojawia się coraz to szerszy wachlarz rozlicznych projektów dotyczących wygodnych w codziennym użytkowaniu, ale też nietuzinkowych wzornictwem i nowoczesnych technologicznie modeli wiat.
Funkcji co nie miara
Chcąc przybliżyć, na czym w praktyce polegać ma rola omawianych tu modeli wiat, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na ich niesamowicie rozległy wachlarz. Korzyści jest sporo i chyba nie ma co do tego żadnych wątpliwości, iż przystanki bez charakterystycznej osłony w postaci wiaty, a te w nie wyposażone zdecydowanie nie są sobie równe. Wystarczy, że będzie chłodniej, silniej zawieje wiatr, spadnie śnieg, czy nawiedzi miasto gwałtowna ulewa, a mieszkańcy zmuszeni oczekiwać niekiedy nawet i parędziesiąt minut na przyjazd swojej linii autobusowej na przystanku pozbawionym „schronienia” typu wiata, raczej prędzej zniechęcą się do podróżowania komunikacją miejską, aniżeli z niej skorzystają ponownie. Dlatego też świetnym rozwiązaniem jest inwestowanie przez władze polskich metropolii w wysokiej klasy budki, jakie pełnią nie tylko funkcję swego rodzaju zabezpieczenia na wypadek wystąpienia niekorzystnych warunków pogodowych, ale też mają za zadanie skutecznie informować – po to przystanki są wyposażone w tablice ledowe, stelaże reklamowe czy podświetlane gablotki ogłoszeniowe.
Rozmaitość konstrukcyjna
Nowoczesne wiaty to nie są już proste budową szkielety robione z wątpliwej jakości tworzyw. Dzisiejsze obiekty tej kategorii wyróżniają się zarówno zastosowaniem wytrzymałych oraz trwałych surowców produkcyjnych, jak także – co za tym idzie – niebywałą estetyką, jaka znacząco wpływa na poprawę miejskiego krajobrazu. W całej Polsce dominujące są z reguły wiaty przystankowe robione ze stali ocynkowanej. Dlaczego akurat takie tworzywo? Głównie chodzi o jego odporność na działanie niesprzyjających warunków atmosferycznych. Elementy stalowe nierzadko przeplatają się natomiast z odpowiedniej grubości szkłem oraz pokrytym poliwęglanem, skrupulatnie wykonywanym by nie przepuszczał wody dachem. Generalnie, wyróżnia się w polskich miastach wiaty kilkumodułowe, a ściślej rzecz biorąc dostępne są modele zbudowane z jednego modułu, dwóch, trzech, a także większej liczby komponentów. Przeważnie to konstrukcje jednostronne, choć zdarzają się też warianty dwustronne. Najczęściej pojawiają się w dużych miastach obiekty zadaszane, a wraz zbiegiem czasu przybywa przystanków innowacyjnych – z wiatami klimatyzowanymi, czy podgrzewanymi.