Czym są nadruki sublimacyjne?

Wiele z nas nawet nie zastanawia się, jak taki napis pojawił się na naszej ulubionej koszulce. Nie zwlekając, po prostu zakładamy podkoszulek lub bluzę i ruszamy do pracy. Jak to się dzieje, że grafika znajduje się na kubku do kawy? Dzieje się tak za pomocą nowoczesnych technik nadruku w jakie wyposażyła się branża poligraficzna.

Druk sublimacyjny – jak to się dzieje?

Aby móc powiedzieć więcej o nadrukach sublimacyjnych trzeba najpierw zaznajomić się z pojęciem sublimacji. Sublimacja to zjawisko przejścia ze stanu stałego w stan gazowy, pomijając fazę ciekłą. Proces ten umożliwia umieszczenie specjalnego atramentu sublimacyjnego na tkaninach. Druk sublimacyjny na tkaninach powstaje przy pomocy drukarki. Jednak do tego procesu nadają się tylko te modele drukarek, które nie wykorzystują wysokich temperatur do drukowania. Na rynku dostępne są drukarki umożliwiające druk w różnym formacie. Technika oparta na procesie chemicznym pozwala na odwirowanie grafiki na różnych przedmiotach np.: koszulkach czy kubkach. Cały proces polega na przeniknięciu barwnika w materiał podczas dociskania i podgrzewania w termopasie. Nadruk sublimacyjny to jeden z prostszych do wykonania, ale bardzo skuteczny i efektowny. Co ciekawe, możemy nadrukować praktycznie wszystko, dlatego klienci z chęcią korzystają z tej techniki i wykonują własne projekty. Jeżeli chodzi o dobre odwzorowanie obrazka, to trzeba pamiętać, że oprócz odpowiedniego materiału trzeba mieć także dobrej jakości projekt. Dobra jakość wyjściowa gwarantuje dobrze odwzorowaną grafikę. Warto zwrócić uwagę na materiał z którego zostały wykonane ubrania poddawane procesowi sublimacji. Dobrze aby były wykonane z poliestru lub miały jego domieszkę w składzie, ponieważ wtedy nadruk wyjdzie najlepiej.

Plusy techniki sublimacji

Druk sublimacyjny na tkaninach i innych przedmiotach ma wiele zalet. Zaliczają się do nich: trwałość nadruku, który się nie spiera i nie blaknie, mały nakład finansowy i krótki czas realizacji, duży wybór kolorów i wzorów oraz brak dodatkowych wymagań co do programów komputerowych do tworzenia wzorów. Oprócz tego dużym plusem jest to, że nadruk sublimacyjny może być wykonywany na różnych przedmiotach, co często służy reklamie. Prostym przykładem są kubki reklamowe, rozdawane jako nagrody w konkursach, przez organizatorów czy koszulki zawodników na meczu, na których widnieje znak sponsora.

Dodaj komentarz